Massor av mossa!

Tjäderleksmossen är ett fint naturreservat ligger längs Almungevägen, en bit förbi Fjällnora Friluftsområde. Här kan man vandra längs stigar genom mossiga skogar och klippig skog. Då vi besökte reservatet 30 mars fick vi vara med om både härlig vårsol och snöfall. Det finns två parkeringar, men eftersom vägen till den västra parkeringen var översvämmad tog vi oss till den östra lilla parkeringen. Där fanns två stigar att välja på, en kortare runda runt Kansadalen, och en stig som ledde genom reservatet till en raststuga. Vi valde den långa stigen till raststugan. På vägen tittade vi på mossor, insektsgnag på nedfallna trädstammar, och letade djurspår. Stigen var slingrande och full av stenar. En riktigt mysig och mossig skogspromenad för de som gillar skog!

Efter ca 2 timmar kom vi fram till stugan där vi skulle luncha. Stugan låg fint med utsikt över Skärsjön. Det finns fyra sängplatser, så det går även att övernatta. Det fanns en kamin i stugan och en toalett nere vid vattnet som just idag var svår att ta sig till på grund av allt vatten. Efter att ha pausat en stund i stugan vandrade vi tillbaka. Vi gick lite fortare på tillbakavägen för att få upp värmen, och vi fick vara med om ett annorlunda snöfall med snöflingor som såg ut som små snöbollar. Dagens ledord blev: Man ångrar aldrig en skogspromenad!

GÖR SÅ HÄR: Ta på bra vandringsskor, den största delen av stigen var torr, men det fanns våtare partier i skogen för den som vill utforska. Ta med fika (förstås!). Vandringslederna nås från någon av de två parkeringarna.

TIDSÅTGÅNG: En halv-heldags utflykt rekommenderas. Det tar lite tid att gå de slingrande stigarna.